יום רביעי, 16 בדצמבר 2009

פחות זה יותר


 





היום גם ילדים תל אביבים או שכניהם מהפרברים הקרובים יודעים להגיד באוהאוס. אבל מה זה בדיוק?

בעקבות ריכוזי הבנייה הגבוהים של הסגנון הבינלאומי זכתה העיר תל אביב, להכרה כאתר מורשת עולמית, בשנת 2004, על ידי אונסק"ו.

הפירוש המילולי של השם באוהאוס הוא בית הבנייה.

סגנון הבאוהאוס נקרא כך על שם בית הספר לאדריכלות ועיצוב בגרמניה שנשא את אותו השם. אסכולה זו, יחד עם אדריכלים נוספים שלא היו קשורים לבאוהאוס, הובילה לפיתוח הסגנון הבינלאומי, שהיה לסגנון השולט ברחבי העולם משנות ה-30 ועד שנות ה-60 בערך. רבים מבלבלים בין "סגנון הבאוהאוס" שהוא שם כללי לסגנונות שצמחו בבית הספר באוהאוס וכללו גם סגנונות עיצוב של ריהוט וכלי בית, לבין "הסגנון הבינלאומי".

סגנון הבאוהאוס נולד מתוך הצורך לשקם את גרמניה במהירות לאחר מלחמת העולם הראשונה. התעוררה גישה שקראה להתנערות מהסגנון הפרוסי המצועצע, ולהדגשת האדם וצרכיו הפשוטים. הסגנון של הבאוהאוס הוא נקי ופשוט, ומרבה לעשות שימוש בקווים ישרים ואלמנטים אחרים ההופכים את תוצריו לקלים ופשוטים, הן לייצור והן לשימוש.



הסיסמא שלהם היתה:"פחות זה יותר"




אחד המקומות שבהם זכה סגנון הבאוהאוס להצלחה הוא היישוב העברי בארץ ישראל. האידאולוגיה החברתית-תרבותית שמאחורי הבאוהאוס התאימה מאוד לתפישות הסוציאליסטית והרוח החלוצית, כמו גם הרצון לברוא ולעצב את העולם מחדש. תפישות הבאוהאוס באו לידי ביטוי בארץ ישראל דרך הסגנון הבינלאומי. הסגנון היה נקי מקישוטים, פשוט ותכליתי.





 המוטיבים הבולטים בסגנון הבינלאומי:

• א-סימטריה- אדריכלי הבאוהאוס האמינו כי הסימטריה משרתת את האדריכל ולא את המתגוררים במבנה. הבניין על פי התפישה המודרניסטית אמור להיות פונקציונלי ולשרת את דייריו.

• גגות שטוחים- בניגוד לגגות רעפים, משופעים וקמורים.

• חלונות - שימוש בחלונות ישרים (ללא קשתות).

• חדרי מדרגות- חלונות הסרט האופקיים וחלונות ה"מדחום" האנכיים, כשחם פותחים ושקר סוגרים.

• מרפסות - המרפסות הפינתיות הפונות אל פינות רחוב, מעוגלות. בימי הקיץ החמים יוצאים למרפסת לתפוס משב רוח המגיע מן הים.

• קירות הצללה וקרניזים המקרים את המרפסות מפני השמש, ופתחי אוורור שנועדו לאפשר משב רוח אל תוך המרפסת.

• קירות מטוייחים בלבן. לא תמיד נצבעו הבתים לבן למרות השם " העיר הלבנה" שמזוהה עם סגנון הבניה הבינלאומי, היו תקופות בהם נצבעו הבתים בצבעי פסטל מגוונים: תכלת, ורוד, ירקרק ועוד.

• מאפייני אונייה - חלונות עגולים ומרפסות דמויות סיפון של אוניה. הסגנון הבינלאומי נועד להתאים לכל חלקי כדור הארץ ולכל הערים בה. מאפיין האונייה הוא מאפיין המזוהה בכל העולם ולא מיוחס לעיר מסוימת או לתרבות מסוימת.

• הבתים צמודים זה לזה ויוצרים חזית אחת ארוכה. חיסכון – פחות קירות תומכים, ניצול מקסימאלי של המרחב. לכל מספר בתים הייתה חצר פנימית משותפת.



אנחנו מכירים את הבתים השמורים, היפים, בסגנון הבינלאומי, שבשדרות רוטשילד או בשדרות ח"ן אבל פחות מכירים ומטיילים בין הבתים ברחובות פלורנטין. פלורנטין נבנתה כולה בסגנון זה. השכונה הוקמה בשנת 1927, היה צורך להקים בתים רבים לעולים החדשים והם הוקמו במהירות ובזול יחסית. על ההיסטוריה של השכונה, מי הקים? איך? ומתי? אספר בפעם אחרת. השכונה עברה בחלקה שיפוץ ושימור על ידי חברת עזרא וביצרון אבל העבודות הופסקו. מבנים רבים בשכונה עדין לא טופלו ושומרו ואחרים צריכים שיפוץ נוסף.

אם ישפצו, ישמרו ויטפחו את הבתים בשכונת פלורנטין, ישמרו על נקיון הרחובות ולא יאפשרו להקים בנינים גבוהים שישנו את הצביון של השכונה, היא תהפוך לסוהו של תל אביב ומרכז של בילויים, עסקים, חנויות וגלריות בו יבקרו אנשים רבים. התהליך מתחיל אבל השימור והניקיון מוכרחים ללוות אותו.












אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה